Mozgásérzékelés és értesítések a biztonsági kamerákon
A mozgásérzékelés az okosotthon biztonsági rendszerének egyik legfontosabb tényezője. A funkció használatával értesítést (figyelmeztetést) kaphatsz, ha a helyiségben mozgás történik.
A mozgásérzékeléssel kapcsolatos problémák a következők lehetnek: a mozgásérzékelő nem reagál, a mozgásérzékelés nem működik, a mozgást érzékeli, de nem rögzíti, az értesítések nem működnek a telefonon, vagy a telefonos riasztások késnek.
A biztonsági rendszerek kétféleképpen érzékelik a mozgást. A legelterjedtebb a szoftver alapú (algoritmus), amely a pixelek változásának mérésével működik. Ha ezek a pixelek megváltoznak (vagy elmozdulnak), a szoftver azt mozgásként értelmezi.
A másik típus úgy indítja el a mozgást, hogy érzékeli a testhőt és az infravörös energiát, amely a tárgytól/témától származik. Ezeket PIR mozgásérzékelőknek nevezzük, amely nem szoftveres, hanem egy mozgást érzékelő fizikai modul.
Mit lehet tenni ezeknek a problémáknak a megoldása érdekében?
Mindkét típusnál előfordulhatnak problémák. Ezek a problémák általában a firmware-rel, szoftverrel, a kamera elhelyezésével (nem jobbra dől), vagy akár a hibás telefonos alkalmazásokkal kapcsolatosak is lehetnek.
A javítás érdekében érdemes végigvenni a következő lépéseket:
- A mozgásérzékelés engedélyezése vagy újrakonfigurálása
- A push értesítések beállítása a telefonos alkalmazásban
- Frissítsd a firmware-t
- Frissítsd a kamerához tartozó telefonos alkalmazást
- Változtasd meg a kamerák elhelyezését
Engedélyezd vagy konfiguráld újra a mozgásérzékelést
Ha a biztonsági kamerarendszer soha nem észlelt semmilyen mozgást, valószínűleg a funkciót eddig nem engedélyezték. A mozgásérzékelési beállításokat konfigurálni és aktiválni kell, hogy a rendszer érzékelni tudja a mozgásriasztásokat.
Két dolgot kell tenned: először is engedélyezned kell a mozgásérzékelést minden kameránál, másodszor pedig be kell állítanod a rendszert úgy, hogy mozgás közben (és ne folyamatosan) rögzítsen a kamera. Ezeket a módosításokat a kamera beállítási részében kell elvégezned. Ne feledd, hogy egyes biztonsági kamerák alapértelmezés szerint elindítják a mozgásérzékelést, míg mások letiltják.
Ha elvégezted ezeket a beállításokat, és a mozgásérzékelés továbbra sem működik, akkor állítsd be az érzékenységet. Ide tartozik például az érzékenységi szint változtatása az objektum méretétől vagy a mozgás időbeli hosszúságától függően, és a kontraszt beállítása. Egy másik lehetőség: állítsd vissza a mozgásérzékelés ütemezését, és végezd el újra a beállításokat az elejétől.
Állítsd be a push értesítéseket a telefonos alkalmazásban
Lehet, hogy a mozgásérzékelést megfelelően aktiváltad, de még mindig nem kapsz értesítést a telefonon. Ez azért van, mert külön kell beállítani a push értesítéseket. Ezek a beállítások gyártónként változnak, azonban az alapötlet az, hogy összekapcsold a telefonos alkalmazást a kamerával és értesítést kapj, ha valamilyen mozgás történik.
Győződj meg róla, hogy látod a kamerákat a telefonon (élő nézet lejátszás). Ezt követően engedélyezheted a push értesítéseket az alkalmazás beállításainál. A legtöbb alkalmazás egyetlen kapcsolóval rendelkezik a telefonon, ahol engedélyezheted a riasztásokat. Ezenkívül engedélyezned kell a telefon beállításaiban is, hogy ezek a figyelmeztetések megjelenjenek a telefon képernyőjén.
Amint mozgási esemény történik a biztonsági kamerarendszerben, figyelmeztetés (push-értesítés) jelenik meg a telefonod képernyőjén.
Frissítsd a firmware-t
Ahogy a cikk elején említettük, a legnépszerűbb mozgásérzékelés az algoritmikus alapú. Ez a szoftver meglehetősen bonyolult, és az egyes egymást követő képkockák közötti pixelkülönbség alapján követi a mozgást.
Ha ez az algoritmus hibás vagy nincs megfelelően implementálva, előfordulhat, hogy a rendszer egyáltalán nem érzékeli a mozgást, vagy néhány másodperccel a mozgás megkezdése után figyelmeztetést kap.
Emiatt a biztonsági kamera firmware-ének a legújabb verzióra történő frissítése kiküszöbölheti a mozgásérzékelést vagy a push értesítést befolyásoló hibákat. Ezenkívül biztonsági okokból mindig ajánlatos biztonsági eszközeidet naprakészen tartani.
XIAOMI IMILAB EC5 kültéri kamera
Frissítsd a telefonos alkalmazást
A telefonon lévő alkalmazás biztosítja a kommunikációt a telefon és a távoli biztonsági rendszer között. A kamera riasztást küld a telefonnak, amely ezután push értesítésként jelenik meg. Ezek az alkalmazások gyakran tartalmaznak olyan szoftverhibákat, amelyek miatt előfordulhat, hogy a riasztások nem jelennek meg, vagy általános hibás működést okozhat a biztonsági rendszerben.
A gyártó cégek megpróbálják kiküszöbölni ezeket a hibákat, és frissítéseket adnak ki a problémák megoldására. A telefon (vagy számítógépes felügyeleti rendszer) legújabb verzióra való frissítése megoldhatja a mozgásérzékeléssel/értesítéssel kapcsolatos összes problémát. Mindig ellenőrizd, hogy a kamerákhoz tartozó telefonos alkalmazásnak van-e új kiadása.
Változtasd meg a kamerák elhelyezését
Abban az esetben, ha beépített PIR-vel rendelkező biztonsági kamerát használsz, tudnod kell, hogy az ilyen típusú mozgásérzékelő nem működik megfelelően bizonyos helyzetekben, például ha a kamerát ablaküveg mögé helyezik. A PIR nem tudja érzékelni a tárgyból származó hőt, ha üveg van előtte.
Ha vezeték nélküli mozgásérzékelőt használsz, a kamerát közelebb kell helyezni a routerhez vagy a WiFi-elosztóhoz. Ha a kamera távol van, előfordulhat, hogy késik, és nem tudja időben továbbítani a riasztásokat.
Ezenkívül, ha a megfigyelt objektum távol van, a kamera nehezebben érzékeli az ilyen távolságú mozgást. Helyezd a kamerát közelebb a megfigyelt területhez, vagy ha ez támogatott, akkor optikailag közelíts rá, és állítsd be újra a fókuszt.
Forrás: 1.